’De marathon’ toont het volle leven

’De marathon’ toont het volle leven
© Foto Dim Balsem
John Buijsman en Jelka van Houten als Gerard en Lenie in ’De marathon’
Het lijkt wel alsof de politiek er alles aan heeft willen doen om de nieuwe Nederlandse musical ’De marathon’ extra betekenis te geven. Terwijl de rel tussen de Turkse en Nederlandse regering lekker doorsmeult, laat deze voorstelling zien hoe doodgewone Turken en Nederlanders blijkbaar toch steeds verder met elkaar vergroeien.

’De marathon’ vertel het verhaal vier Rotterdamse mannen en hun ten dode opgeschreven garage. De Turk Yusuf lijkt als goedkope werkkracht zijn aangenomen, maar al gauw blijkt hij deze vier ruwe Maasstedelijke bolsters met hun blanke pit naar een andere toekomst te kunnen leiden. Daar doorheen ontwikkelen zich de verhalen van die vier afzonderlijke mannen.

Zoals dat van Leo die Anita, een meid met een baby, van de tippelzone heeft weggehaald. Of anders dat van rondbonkige Nico die ontdekt homoseksueel te zijn. Dan is er ook nog Kees, wiens vrouw Jolanda zegt dat ze na de de dood van hun kind door God is aangeraakt. Sindsdien is het leven voor hem niet vrijer geworden.

Allemaal gewone mensen met hun eigen historie. Het ingrijpendste verhaal is dat van Gerard, eigenaar van de garage. Hij is gelukkig met Lenie die altijd klaar staat met moorkoppen en ander zoet genot. Gedwongen door geldproblemen biedt hij zijn garage aan om de oom van Yusuf ertoe te bewegen zijn zaak te redden. Hij verzwijgt intussen voor iedereen dat hij niet lang meer heeft te leven.

Intussen leidt Yusuf de mannen naar hun deelname aan de marathon van Rotterdam. Hun aanvankelijke scepsis tegen die buitenlander verandert in waardering. Ze zouden niet zonder hem kunnen. Waarom die marathon zo belangrijk is en hoe dat afloopt? Belangrijker is dat het verhaal geen eind-goed-al-goed einde heeft. Dat zou mooi zijn geweest, maar zo zit het leven niet in elkaar.

Herkenbaar

Zonder ook maar een moment kitscherig te worden vertelt ’De marathon’ een herkenbaar verhaal met een vette lach en een dikke traan over gewone mensen die samenleven in Nederland. De dialogen vol voorbeelden van de Rotterdamse smakelijke woordkunst weerspiegelen hoe kleurrijk en vol gevoel voor humor, relativering en compassie hun wereld is. De liedjes en ook de arrangementen daarvan geven het totaal zijn poëzie.

Het klinkt misschien gek, maar het geheim waarmee de voorstelling zo goed de juiste toon treft zit wellicht in de keuze voor deze acteurs. Geen musicalmaniertjes dus. De scènes en de liedjes geven pure inkijkjes in al die levens. Bijvoorbeeld: hoe vaak heeft een vrouw in een musical zo breekbaar en zo vol verdriet over en ook tegen haar overleden echtgenoot staan zingen als Jelka van Houten dat doet in de rol van Lenie? Tegenover haar staat John Buijsman als de doodgoeie Gerard. Ook Michiel Nooter, Kees Boot en Dennis Willekens doen het publiek graag meeleven met Kees, Leo en Nico. Net zoals Lucreatia van der Vloot en Jip Smit dat doen met de toch echt problematische vrouwen Jolanda en Anita - allemaal echte mensen.

Gürkan Küçüksenturk creëert de ontwapenende Yusuf die de actuele Turkse politiek doet vergeten.

Toch zijn er wat minpuntjes. Sommige scènes duren iets te lang of zijn overbodig.

Al met al lijkt ’De marathon,’ gebaseerd op de gelijknamige speelfilm, de bindende rol in de samenleving te kunnen spelen die politiek zo graag zou willen hebben. Goed dat er theater is.

Bovendien maakt dit Rotterdamse ’volkstoneel’ volstrekt aannemelijk dat Feyenoord dit jaar landskampioen kan worden.

Musical

’De marathon’. Script en Regie: Jos Gosschalk en Elzelien Peters. Liedjes: Thomas Acda, David Middelhof. Choreografie: Daan Wijnands. Bijgewoond: Rotterdam, Nieuwe Luxor, 19 maart. Nog te zien: Rotterdam, Nieuwe Luxor, 22 t/m 26; 26 tm 30 april; Amsterdam, Delamar, 2 t/m 14 mei. Seizoen 2017/2018 tournee.

www.de-marathon.nl.

Wil je niks missen van IJmuider Courant? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws