Sprinters sluitpost nieuwe dienstregeling

Sprinters sluitpost nieuwe dienstregeling
station Zaandam
De sprinterdiensten dreigen de sluitpost te worden in de nieuwe dienstregeling die de NS in december wil doorvoeren. Passagiers die met deze treinen reizen, zullen in veel gevallen langer onderweg zijn. Voor reizigersorganisaties is dat onbespreekbaar.

Afgelopen december voerde de NS een compleet nieuwe dienstregeling in. Eind dit jaar worden weer enkele aanpassingen gemaakt en daarop hebben de consumentenorganisaties nu gereageerd. De reizigersbelangen worden behartigd door Rover, ANWB, Unie KBO, Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond en de Consumentenbond.

De belangrijkste verandering in de dienstregeling 2018 is de invoering van het hoogfrequent spoorvervoer tussen Amsterdam-Sloterdijk en Eindhoven. Iedere tien minuten gaat daar een trein rijden. Dat levert snellere reistijden en meer zitplaatsen op. Tevens ontstaat een directe intercityverbinding tussen Enkhuizen en Utrecht.

Een groot probleem met de nieuwe tien minutendienst is dat de sprinters in een kwartierdienst rijden op hetzelfde spoor. Bij vertragingen is de sprinter de sluitpost. Bovendien worden overstapmogelijkheden slechter en blijft bijvoorbeeld de sprinter straks in Wormerveer vier minuten langer stilstaan voor een inhalende intercity. Ook gaat vier keer per dag de Zaanlijnsprinter er 18 minuten langer over doen zodat de ICE naar Duitsland vijf minuten reistijd wint. „Bij de sprinter gaat het om een veel grotere verlenging van de reistijd. Dat komt veel harder aan dan vijf minuten op een reis van twee uur met de ICE.”

Spits

Tevreden zijn de consumentenorganisaties dat op zondag geen twee, maar vier intercity’s per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Alkmaar. Positief is ook dat de laatste sprinter van de dag niet meer eindigt in Heerhugowaard, maar in Den Helder. Verder gaan er in de spits meer treinen naar Den Helder.

Probleem is nog wel de overstap tussen de richtingen Enkhuizen en Alkmaar. Alleen de intercity in de spits biedt deze overstap, alleen worden die intercity’s regelmatig geschrapt. Om te voorkomen dat passagiers hun overstap missen in Hoorn in de richtingen Enkhuizen en Alkmaar stelt Rover voor om de stoptrein tussen Hoorn en Haarlem aan te passen. Tussen Hoorn en Alkmaar verschuift de dienstregeling dan een kwartier, wat ook een betere overstap in Heerhugowaard geeft. Enig nadeel is dat de sprinter in Alkmaar langer stilstaat.

Verder zouden de reizigersorganisaties ook graag zien dat er meer intercity’s gaan rijden tussen Alkmaar en Haarlem en dan in beide richtingen (nu alleen in de spitsrichting). Ook de overstap in Haarlem op de trein richting Den Haag zou moeten verbeteren.

Om de overstaps van sprinters naar intercity’s te verbeteren, stellen de organisaties voor om de intercity tussen Enkhuizen en Heerlen een stop te laten maken in Zaandam. Dan stopt iedere intercity in Zaandam. De ruimte voor de stop is er, omdat de intercity anders zeven minuten in Hoorn zou stilstaan.

Wil je niks missen van IJmuider Courant? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws